Досвід роботи


Опис власного досвіду  роботи у сфері позашкільної освіти
Кузьмінської Валентини Василівни,
методиста природничого відділу Чернівецького обласного

центру еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді

«Поєднання традицій та інноватики в діяльності

методиста позашкільного закладу освіти еколого-натуралістичного напряму»

Актуальність досвіду
Стратегічні завдання та напрями реформування позашкільної освіти, удосконалення діяльності позашкільних закладів освіти у свою чергу вимагають відпрацювання нових підходів до підвищення кваліфікації педагогів, які працюють із різними віковими групами в позашкільних  закладах освіти. Цього вимагає актуалізація питання щодо визначення змісту та структури навчально-виховного процесу в позашкільному закладі освіти, відповідно до сучасних політичних, економічних та інших умов розвитку освіти України. Методична робота в позашкільному навчальному закладі – це складова навчально-виховного процесу, спрямована на підвищення професійної компетентності педагогів і, як наслідок, ефективності всього освітнього процесу позашкільного закладу. Від того, наскільки правильно організована методична робота в закладі залежить і ступінь підвищення творчого потенціалу педагогічного колективу. У зв’язку з цим, виникає потреба в методисті, який в змозі осмислити, декомпозувати окреслені в державних нормативних документах загальні концепції, принципи в конкретні вимоги до змісту, форм і методів ведення гурткової роботи і довести їх до етапу практичної реалізації.
Кожний методист позашкільного закладу має оволодіти досягненнями науки, насамперед, педагогіки, психології, уміти визначити шляхи вирішення проблем діяльності педагогічного колективу; оволодівати перспективним досвідом роботи з педагогічними кадрами; усвідомлювати основні вимоги до розробки системи методичної роботи; чітко визначати шляхи організаційно-методичного забезпечення, функціонування та розвитку навчально-виховного процесу в закладі. Саме виходячи з такого уявлення про місце та роль методиста, формувалася індивідуальна система роботи автора досвіду.
Теоретичне обґрунтування проблеми.
На формування моїх педагогічних поглядів і методичних вподобань протягом усього часу моєї діяльності вплинули ідеї із життя педагогів минулого – Григорія Сковороди, Костянтина Ушинського, Антона Макаренка, Василя Сухомлинського, а також праці Бабанського Ю. К., Жерносека І. П., Баханова К. О., Беха І. Д. та інші.
Велику увагу приділяю вивченню нормативних документів, в тому числі концепції громадянської освіти і виховання, Регіональної концепції екологічної освіти і виховання тощо. Мені цікаві нові ідеї, які б допомогли вирішити важливі, на мій погляд, завдання методичної служби в позашкільному навчальному закладі.
В умовах постійних змін, які відбуваються в системі освіти, набуває великого значення слідування найважливішим принципам методичної роботи, основними з яких є:
-       відповідність системи методичної роботи позашкільного навчального закладу сучасному замовленню держави;
-       науковість, що вимагає знання сучасних теоретико-методологічних основ розвитку вітчизняної та зарубіжної педагогіки, психології, соціології з питань виховання творчої особистості;
-       системність, що сприяє відпрацюванню мети, завдань, змісту, форм, методів як цілісної системи позашкільної діяльності;
-       послідовність, наступність, безперервність, масовість, що вимагає всебічного охоплення педагогів різними формами методичної роботи протягом навчального року;
-       творчий характер, що обумовлює максимальну активізацію діяльності педагогів;
-       конкретність, що вимагає врахування особливостей закладу, його регіону, типу, завдань та програми позашкільної життєдіяльності;
-       оперативність, гнучкість, мобільність у врахуванні сучасних вимог до розвитку позашкільної освіти;
-       колективний характер, що вимагає поєднання зусиль усіх структур педагогічного колективу тощо.
Оскільки робота методиста пов’язана, насамперед, з педагогами,  актуальною стає проблема розвитку професійної компетентності педагогів, оволодіння ними рефлексивно-аналітичними, проектно-технологічними вміннями, механізмами саморозвитку, упровадження інноваційних технологій навчання та виховання, удосконалення змісту освіти, створення в педагогічному колективі атмосфери творчості та відповідальності.
Метою досвіду є впровадження такої системи роботи методиста позашкільного закладу, яка на основі поєднання традиційних та інноваційних підходів до її організації сприятиме професійному зростанню педагогів шляхом створення умов для формування професійно-педагогічної культури керівників гуртків, набуття знань, народження нових педагогічних ідей, впровадження нових технологій, узагальнення та поширення передового педагогічного досвіду тощо.
Відповідно до завдань та напрямів діяльності комунального закладу «Чернівецький обласний центр еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді», свою методичну роботу спрямовую на вдосконалення навчально-виховного процесу, програмно-методичне оновлення, запровадження нових форм і методів діяльності, підвищення професійної компетентності та творчого потенціалу педагогів, що є однією з умов підвищення результативності освітнього процесу в цілому.
У Чернівецькому обласному центрі еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді чітко спланована методична робота дає можливість педагогам брати участь як у реалізації вже готових програм, так і у їх плануванні та розробленні, в апробації інновацій та експериментів і постійно стимулювати розвиток творчого потенціалу педагогів, спрямованого на розвиток особистості вихованця.
Осучаснення позашкільного навчально-виховного закладу, що передбачає перехід навчального закладу в якісно новий стан, викликає потребу в новому підході до організації методичної роботи, яка є найважливішою ланкою системи безперервного навчання членів педагогічного колективу і спрямована на збагачення й розвиток творчого потенціалу керівників гуртків.
Під час вирішення складних педагогічних завдань у нашому навчальному закладі виникла необхідність оновлення форм організації методичної роботи, що максимально забезпечуватиме впровадження інноваційної діяльності в центрі не лише під час навчання вихованців, а й під час навчання педагогів.
         Пам’ятаючи про те, що методична робота в навчальному закладі має являти собою систему аналітичної, організаційної, діагностичної, пошукової, дослідницької, науково – практичної, інформаційної діяльності, яка базується на досягненнях науки та передового педагогічного досвіду, намагаюся досягти поставленої мети – формування інноваційної внутрішньої освітньої політики закладу, удосконалення професійної компетентності педагогічних працівників та підвищення ефективності навчально – виховного процесу.
При плануванні та організації методичної роботи керуюся такими її принципами, як науковість, комплексність, творчий характер, єдність теорії і практики.
Методичні заходи, які були розроблені, мали форму семінарів, семінарів-практикумів, виїзних семінарів, майстер-класів тощо.
На семінарах та майстер-класах педагоги Центру та області мали змогу поглибили знання з методики позашкільної та позакласної роботи з біології і сільського господарства, методики ведення гурткової роботи, впровадження методик та перспективного педагогічного досвіду еколого-натуралістичної, природоохоронної, дослідницької роботи тощо.
 На запит педагогів Центру мною була розроблена комплексна програма «Юні господарочки». Програма затверджена науково-методичною радою Інституту післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області (протокол № 3/303 від 20.09.2017 р.).
Програма гуртка розрахована на 2 роки. Заняття в гуртку сприяють розвитку творчих рис характеру, допитливості, зібраності, працьовитості, внутрішньої культури, творчої активності, навичок самооцінки та самоконтролю, пізні-зального інтересу до традицій і культури українського народу та шанобливого ставлення до природи.
Впродовж першого року навчання учні ознайомлюються з низкою питань, що стосуються довкілля і людини; внутрішнього і зовнішнього озеленення школи, садиби; з основами аранжування та рукоділля. Серед завдань програми другого року навчання – ознайомлення з різноманітними техніками роботи з природним матеріалом, солоним тістом, папером, текстилем та ін.
Дана програма була представлена на Всеукраїнському конкурсі науково-методичних розробок з еколого-натуралістичного напряму позашкільної освіти хіміко-біологічного профілю.
Для  вихованців творчого обєднання раннього розвитку дитини мною розроблена програма «Світ навколо тебе». Програма затверджена науково-методичною радою Інституту післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області (протокол № 3(115) від 21.09.2016 р.).
Програма гуртка розрахована на один рік навчання дітей дошкільного віку 5-6 років і передбачає вивчення характерних особливостей природи рідного краю, знайомить дітей з охороною природи в Україні, дає можливість сформулювати поняття про те, що природа – це спільна домівка для рослин, тварин та людини.
З метою екологічного виховання учнівської молоді в літніх таборах розроблена програма міні-лекторію «Ойкос», яка сприяє покращенню виховного процесу в таборах відпочинку, поглибленню і розширенню знання про красу природи; розвиває спостережливість, зацікавленість, відповідальність; виховує юних захисників природи рідного краю. Методика занять міні-лекторію включає короткі розповіді, бесіди, що часто переходять в казки, екоігри, вікторини.
З метою надання методичної допомоги з питань еколого-натуралістичної діяльності здійснювала виїзди в заклади освіти  районів області, проводила консультативну роботу. Лише за 2017 рік було надано понад 120 консультацій.
Ефективний методичний супровід в підготовці і проведенні масових заходів еколого-натуралістичного профілю в Чернівецькому ОЦЕНТУМ та закладах освіти області сприяв перемозі у Всеукраїнських конкурсах та акціях: «Дослідницький марафон», «Юннатівський зеленбуд»,  «Біощит», «Кролик», «Плекаємо сад», «Ліси для нащадків», на кращу навчально-дослідну земельну ділянку, «Юний дослідник», Всеукраїнський конкурс юних зоологів і тваринників, Всеукраїнських зльотах учнівських лісництв,  Всеукраїнських зльотах учнівських трудових об’єднань тощо. Практична, консультативна допомога учасникам всеукраїнських конкурсів з мого боку полягала в ознайомленні з нормативними документами й рекомендаціями щодо підготовки, планування, здійснення роботи, оформлення результатів та їх презентації, підготовці та оформленні аналітичних матеріалів тощо.
Впровадження в практику сучасних методичних технологій, оновлення змісту методичної роботи здійснювала через систему методичного спрямування організації роботи, що полягала у підготовці організаційних та підсумкових наказів, узагальнюючих довідок, методичних рекомендацій та розробок із впровадженням сучасних освітніх підходів в еколого-натуралістичній діяльності, розробці програм розвитку окремих напрямків роботи та заходів щодо реалізації основних державних документів про позашкільну освіту.
Раціональним зерном в організації методичної роботи є вивчення, узагальнення та поширення педагогічного досвіду. В період з 2013 по 2018 рік проводила роботу по вивченню, узагальненню і розповсюдженню перспективного педагогічного досвіду:
-       Полянського учнівського лісництва Хотинського району;
-       Чорнівського учнівського лісництва Новоселицького району;
-       Сторожинецького районного центру еколого-натуралістичної творчості
учнівської молоді;
-       Старожадівського учнівського лісництва,  експериментально-     дослідницької роботи на навчально-дослідній земельній ділянці     Новобросковецького ЗНЗ Сторожинецького району.
Однією з найперспективніших складових освітньо-виховного процесу КЗ ЧОЦЕНТУМ є проектна діяльність. Самостійне здобування знань, систематизація їх, можливість орієнтуватися в інформаційному просторі, бачити проблему і приймати рішення відбувається саме через метод проекту. Цей метод є ефективним, оскільки орієнтований на досягнення цілей не тільки вихованців гуртків, а й їх педагогів. Тому однією із ключових проблем над якими я працюю, є впровадження проектної технології у практику вихованої роботи як закладу в цілому, так і  кожного творчого об’єднання. З цією метою мною було розроблено багаторічний проект валеологічного виховання «Здоров’я – найбільше цінність людини», багаторічний природоохоронний проект «Лебеді» тощо.
Інноваційні форми інформаційно-методичної, навчально-виховної, експериментально-дослідницької роботи систематично поширюю через засоби масової інформації. Підготовлені матеріали друкувалися в обласних газетах «Освіта Буковини», «Шкільна газета», «Версії», у Всеукраїнському журналі «Рідна школа», науково-методичному віснику Національного еколого-натуралістичного центру «Еколого-натуралістична творчість»,  оприлюднювалися на інформаційному сайті Департаменту освіти і науки Чернівецької ОДА.
Результати моєї інформаційно- та науково-методичної роботи знайшли своє відображення також у методичних розробках, рекомендаційних посібниках, збірниках:
- «На допомогу керівнику учнівського лісництва» – 2013 р.;
- «Світ рослин» (для слухачів ОЗБШ) – 2014 р.;
           -  «Екологічна стежка та її використання в позакласній та позашкільній роботі» – 2015 р.;
- «Основи здоровя» для керівників гуртків валеологічного напряму – 2015 р.;
- «Використання активних форм навчання в гуртках еколого-натуралістичного профілю» (на допомогу керівнику гуртка) – 2016 р.;
- «У світі тварин» (для слухачів ОЗБШ)  –2016 р.;
- «Людина і довкілля» (для слухачів ОЗБШ) – 2017 р. та інші.
Вищезазначені посібники направлялись на Всеукраїнський конкурс науково-методичних розробок та віртуальних ресурсів, на яких були відзначені дипломами І та ІІ ступенів.  
Крім того, результати моєї методичної роботи регулярно висвітлювались в публікаціях на Всеукраїнських педагогічних читаннях В. О. Сухомлинського, А.С. Макаренка, Всеукраїнській серпневій конференції «Педагогічний пошук»,   Всеукраїнській науково-практичній конференції  «Відтворимо ліси разом», Всеукраїнських форумах «Освіта для збалансованого розвитку», І Всеукраїнському форумі «Ранній розвиток дитини – право кожного» тощо.

Список використаної літератури
1.      Бабанский Ю.К. Проблемы повышения эффективности педагогических исследований: Дидактический аспект: [монография] / Ю.К. Бабанский. - М., 1982. - 192 с.
2.      Екологічне виховання школярів: Навчальний посібник, - К.: Науковий світ. - 2002.
3.      Жерносек І.П. Організація науково-методичної роботи в школі. - X.: Видав, група «Основа», - 2006. - 123 с.
4.      Неведомська Є.О. Комп’ютерні технології під час навчання біології // Біологія і хімія в школі, - 2007. - № 4. - С. 10-14.
5.      Павлютенков Є.М., Крижко В.В. Організація методичної роботи. - X.: Видав, група «Основа», - 2006. - 80 с.
6.      Самойлова І.А. Інноваційна діяльність методиста з предмета // Директор школи, - К.: Видав. «Шкільний світ», - 2013. - С. 36-38.
7.      Яременко Н.В. Концептуальні засади атестації методистів вищих навчальних закладів післядипломної педагогічної освіти // НАРОДНА ОСВІТА. Електронне наукове фахове видання, - 2009. - № 3(9). Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/e-ioumals/NarOsv/20Q9-3/index.htm




Коментарі